wytyczne GIS, MEN i MZ, Główny Inspektorat Sanitarny, Sanepid, reżim sanitarno- epidemiologiczny w szkołach, organizacja pracy szkoły w czasie epidemii, regulamin funkcjonowania placówek oświatowych w czasie epidemii

W dniu 5 sierpnia 2020r Minister Edukacji Narodowej Dariusz Piątkowski ogłosił powrót uczniów do szkół w roku szkolnym 2020/2021.

Zajęcia we wszystkich placówkach oświatowych miały być zorganizowane przez w oparciu o rozporządzenia oraz Wytyczne GIS, MEN i MZ.

Otwarcie placówek w okresie epidemii było wyzwaniem dla dyrektorów szkół.

Podane do wiadomości publicznej w dniu 25 sierpnia 2020r. Wytyczne sanitarno- epidemiologiczne miały być podstawą stworzenia w szkołach regulaminów funkcjonowania w czasie epidemii.

Pakiet procedur bezpieczeństwa zawarty m.in. w Wytycznych GIS, MEN i MZ oraz znowelizowane rozporządzania posłużyły dyrektorom placówek oświatowych na terenie całego kraju do zorganizowania bezpiecznej edukacji uczniów podczas ich pobytu w szkole w czasie epidemii.

Dyrektorzy musieli zaplanować organizację zajęć w szkole, zadbać o higienę, dezynfekcję oraz czyszczenie wszystkich pomieszczeń, wprowadzić odpowiednie procedury organizacji żywienia wraz z zasadami dostarczania posiłków przez firmę zewnętrzną, zorganizować pracę bursy lub internatu oraz stworzyć szereg szczegółowych procedur dotyczących m.in.:

  • Postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia u pracownika szkoły.
  • Postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia u ucznia szkoły.
  • Postępowania w przypadku potwierdzenia u ucznia lub pracownika zakażenia koronawirusem.
  • Kontaktu z rodzicami w przypadku pogorszającego się stanu zdrowia ucznia.
  • Odbierania uczniów ze szkoły w czasie epidemii.
  • Przyprowadzaniu uczniów do szkoły w czasie epidemii.

Poniżej prezentuję zestawienie aktów prawnych będących podstawą do wprowadzenia Regulaminu Funkcjonowania szkoły/przedszkola w czasie epidemii:

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 07-08-2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.

USTAWA z dnia 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami.

Wytyczne GIS, MEN i MZ dla przedszkoli i szkół z dnia 25.08.2020r. Wydane na podstawie art. 8a ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2019 r. poz. 59, oraz z 2020 r. poz. 322, 374, 567 i 1337)

W gąszczu przepisów oświatowych oraz tych związanych z bezpieczeństwem sanitarnym uczniów można się pogubić. Nie ulega wątpliwości, że mnogość aktów prawnych wprowadza chaos. Warto skupić się na prostych rozwiązaniach, które uporządkują działania w placówkach oświatowych.

W sprawach dotyczących edukacji, ale przede wszystkim zdrowia uczniów postawmy na współpracę z rodzicami. To obowiązek nauczycieli, wychowawców oraz dyrektorów szkół. W każdym przypadku, gdy problemy zdrowotne pojawią się podczas pobytu uczniów w szkole kontaktujmy się z rodzicami.

Nauczyciele nie mogą sami podejmować żadnych decyzji w sprawach dotyczących zdrowia uczniów. Pamiętajmy o tym działając w pośpiechu i ferworze życia szkolnego.

Jakie kwestie należy ustalić wspólnie z rodzicami?

  • Pomiar temperatury na terenie placówki.
  • Noszenie maseczek przez uczniów.
  • Tworzenie izolatoriów w szkole.

Pomiar temperatury u uczniów.

Według wytycznych GIS, MEN i MZ nie ma obowiązku mierzenia temperatury uczniom wchodzącym do szkoły. Część dyrektorów szkół zdecydowała się wystąpić o zgody do rodziców na pomiar temperatury. 

Szkoły rezygnują jednak z pomiaru temperatury przy wejściu ze względów organizacyjnych. Przecież z wytycznych jasno wynika, że rodzic ma obowiązek przyprowadzać lub posyłać do szkoły dziecko zdrowe, bez objawów zakażenia górnych dróg oddechowych.

W przypadku zaobserwowania objawów chorobowych u ucznia podczas pobytu w szkole, rodzice powinni jednak wyrazić zgodę na pomiar temperatury. Nigdzie w wytycznych nie jest napisane czy powinna to być pisemna zgodna? Zgoda może również być wyrażona przez rodzica  ustnie w stosunku do konkretnego dziecka, co do którego istnieje podejrzenie podwyższonej temperatury.

Istnieją również różne interpretacje i zakresy w kwestiach dotyczących definiowania stanu podgorączkowego i gorączki. Zdrowy rozsądek ze strony rodzica, nauczyciela, pracownika szkoły, którego podstawą jest dobro dziecka jest kluczowy w kontekście interpretacji przepisów prawnych.

Tworzyć izolatorium czy nie?

Zapis wytycznych GIS MEN i MZ jest nieprecyzyjny: „Jeżeli pracownik szkoły zaobserwuje u ucznia objawy mogące wskazywać na infekcję dróg oddechowych, w tym w szczególności gorączkę, kaszel, należy odizolować ucznia w odrębnym pomieszczeniu lub wyznaczonym miejscu, zapewniając min. 2 m odległości od innych osób, i niezwłocznie powiadomić rodziców/opiekunów o konieczności odebrania ucznia ze szkoły (rekomendowany własny środek transportu).”

„Wyznaczone miejsce” oznaczać może również ostatnią ławkę w klasie szkolnej, w której znajduje się uczeń, oddaloną od innych uczniów o 2m, oddzieloną np. parawanem.

Czy zasadne jest tworzenie w szkole jednego miejsca- izolatorium, dla wszystkich klas rozlokowanych w różnych częściach szkoły? 

Uczniowie klas młodszych narażeni są na swego rodzaju traumę, stygmatyzowanie, dlatego temat izolatorium w szkole budzi wiele kontrowersji wśród rodziców.

Maseczki w szkole.

Nie ma takich wytycznych, które nakazywałyby noszenie maseczek przez uczniów podczas pobytu w szkole.

Dyrektorzy szkół mogą taką decyzję podjąć indywidualnie, wiąże się ona jednak z poniesieniem odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów.

W miejscach newralgicznych szkoły szatnia, korytarz szkolny, klatka schodowa, gdzie może dochodzić do mieszania się uczniów jest to być może zasadne. Również wielkość placówki oświatowej, ilość uczniów, jest tutaj decydująca.

Uczniowie dojeżdżający do szkoły w środkach komunikacji zbiorowej muszą mieć maseczki.

Organizacja pracy szkoły, która tworzy warunki do tego, żeby uczniowie się nie mieszali będzie czynnikiem decydującym o nienoszeniu maseczek. Czy jest to jednak realna perspektywa?

Warto uzgodnić  z Radą Rodziców oraz Radą Pedagogiczną kwestię noszenia maseczek w szkole oraz zawrzeć uregulowania tej kwestii  w Regulaminie Funkcjonowania Szkoły w czasie epidemii.