
Wczesna nauka języka obcego niesie ze sobą wiele pozytywnych zmian dla rozwoju dziecka.
Nieważne jaki język w formie zabawy uczy się maluch.
Istotne są zalety płynące z wczesnej nauki języka obcego przez zabawę i przede wszystkim dla zabawy.
Dla dziecka język obcy tak naprawdę nie jest obcy.
Dlaczego warto wcześnie zacząć swoją przygodę z językiem obcym?
Chciałabym przedstawić Państwu w kilku słowach koncepcję wczesnoszkolnego nauczania języków obcych.
Zajęcia językowe według metodyki odpowiedniej do wieku dziecka wprowadza się już od etapu żłobka. Coraz częściej rodzice uczestniczą wspólnie z maluchami w zajęciach dedykowanych nauce języka obcego.
Jest to niewątpliwie zaleta i przywilej naszych czasów oraz wiedza dzięki, której świadomie kształcimy młode pokolenia.
Kompetencja językowa odgrywa w dzisiejszych czasach bardzo dużą rolę. Unia Europejska zaleca opanowanie, co najmniej 3 języków obcych.
Jako rodzice waszych dzieci, pewnie nie raz Państwo przysłuchiwali się Państwo dyskusji na temat tego, kiedy wprowadzać edukację języków obcych. Najnowsze badania w tej dziedzinie mówią, że im wcześniej tym lepiej w myśl przysłowia, że czym skorupka za młodu nasiąknie tym na starość trąci.
Chciałabym pokrótce omówić zalety wczesnej nauki języków obcych:
– Po pierwsze: wczesna nauka języków obcych, właśnie w okresie wczesnoszkolnym, sprzyja w przyszłości zwiększeniu potencjału umysłowego dziecka poprzez tworzenie się synaps i rozwój układu nerwowego.
– Po drugie: dzieci z przedszkoli i szkół dwujęzycznych potrafią często perfekcyjnie imitować brzmienie i rytm języka, a więc jego system fonetyczny.
– Po trzecie: dzieci łatwiej uczą się kolejnych języków obcych w przyszłości.
I co jeszcze?
– dzieci wielojęzyczne są bardziej kreatywne, osiągają lepsze wyniki w szkole i łatwiej rozwiązują problemy,
– bardzo ważną sprawą jest wykształcenie pozytywnej motywacji i pozytywnego stosunku do nauki języków obcych.
Jak przebiega nauka języka obcego na wczesnym etapie rozwoju dziecka?
Przede wszystkim poprzez zabawę i bez nacisku na osiągane wyniki.
Dzieci „nie wkuwają” na pamięć słówek, nie uczą się składni, ani gramatyki, natomiast poprzez piosenki zabawy rymowanki i wierszyki intuicyjnie opanowują język.
Język obcy przyswajany jest intensywnie, naturalnie i motywująco. Bardzo ważne jest nagradzanie i chwalenie małych odkrywców nawet za najmniejsze sukcesy w nauce języka obcego.
Dzieci poznają świat wielozmysłowo, dlatego na lekcjach wykorzystywane są ćwiczenia angażujące wszystkie zmysły.
Małe dzieci zwykle nie mają żadnych oporów przed mówieniem i chętnie biorą udział w komunikacji w języku obcym podczas lekcji, dlatego ten sposób zbierają pierwsze fundamentalne doświadczenia językowe.
Dzieci bardzo szybko uczą się języka, ale jeszcze szybciej zapominają, jest to związane z ich słabo rozwiniętą pojemnością pamięci krótkotrwałej, dlatego nie oczekujmy, że w krótkim czasie nasze dziecko zacznie mówić po angielsku lub po niemiecku.
Najważniejsze są regularne zajęcia pełne radości, ruchu, zabawy, a wyniki tej pracy zauważalne będą na pewno w przyszłości.