zarządzanie zmianą, pięć kroków zmiany, zmiana, organizacja, przywództwo, zarządzanie zespołem, wprowadzanie zmiany

Twoja organizacja jest w nieustającej zmianie, ponieważ świat zmienia się każdego dnia.

Codziennie pojawiają się nowe technologie, a stare rozwiązania  i utarte schematy działania nie sprawdzają się.

Często zadajesz sobie pytanie, czy jako przywódca dobrze zarządzasz zmianą?

Dobrze zaplanowana i wdrożona zmiana ma szansę na powodzenie.

Zdefiniowanie misji i wizji twojej organizacji jest pierwszym krokiem w pomyślnym przeprowadzeniu przez proces zmiany wszystkich członków organizacji.

Liderzy muszą być inspiratorem zmian, by wychodzić naprzeciw zmianom w świecie.

Zmiana jest sposobem na adaptację organizacji w otaczającej zmiennej rzeczywistości.

Proces zarządzania zmianą zaczyna się w chwili dostrzeżenia potrzeby zmiany i trwa, aż do czasu skutecznego jej wdrożenia.

Nikt nie lubi zmian, stąd wynikają trudności w przystosowaniu się do nowej sytuacji.

Zmiana jest czymś naturalnym, a nie chwilowym kryzysem, na który trzeba reagować.

Czy zmiana związana z pandemią, za chwilę odejdzie w niepamięć?

Dziś już chyba żaden dyrektor placówki oświatowej, nie traktuje zdalnej edukacji jako chwilowego zachwiania.

Zarządzanie zmianą jest procesem.

Warto świadomie zarządzać zmianą według niżej przedstawionych pięciu kroków.

Sprawdzona procedura zwiększa szansę na sukces.

Po pierwsze dlaczego?

Pierwszym krokiem wprowadzania zmiany jest uświadomienie pracownikom, dlaczego zmiana jest potrzebna.

Jeszcze bardziej efektywny będzie sposób postępowania, w którym pracownicy sami dojdą do tego, że zmiana jest nieunikniona.

Powody dla których zmiana jest konieczna oraz ich rozumienie stwarza realną szansę, że zmiana przyjmie się w organizacji, ponieważ będzie odbierana jako szansa.

Ludzie ponoszą odpowiedzialność za zmiany w organizacji, muszą zatem się z nimi utożsamiać.

Po drugie realia

Zmiana musi być realna, a nie pozostawać w sferze niedoścignionych marzeń za ideałem.

Pracownicy muszą wiedzieć, co dokładnie należy wykonać.

Warto dzielić złożone zadania na mniejsze, przybliżając tym samym wszystkich do sukcesu.

Nie da się przecież zjeść słonia całego, trzeba go konsumować kawałek po kawałku.

Opór jest normalny i wynika często z problemów, dlatego na każdym etapie wdrażania zmiany musisz pomagać, wyjaśniać, definiować problemy.

Warto również podzielić pracowników na grupy, aby ocenić wpływ zmiany na każdą z nich.

Po trzecie zaangażuj wszystkich od samego początku.

W tracie wdrażania zmiany będzie już za późno na dołączanie kolejnych osób.

Wspólne podejście zakłada jednocześnie autonomię działania ludzi, aby nikt nie czuł, że zmiana jest narzucona.

Ważne jest również otwarta komunikacja oparta na zaufaniu, rozmawianiu o problemach, a nie zamiataniu pod dywan.

Po czwarte wzmacniaj ludzi i zespół

Pochwały, świętowanie sukcesów, budowanie wysokiego poczucia wartości każdego z pracowników sprzyja wdrażaniu nowych rozwiązań.

Po piąte nie rezygnuj

Wprowadzanie zmiany nakłada na pracowników obowiązek ciągłego poruszania się po krzywej uczenia się.

To może wpływać na wydajność pracy zespołu.

Możesz usłyszeć, że ludzie się z czymś nie wyrabiają, bo muszą uczyć się nowego.

Postaw wtedy na realistyczne cele i naucz się odpuszczać rzeczy nie istotne.

Wprowadzanie zmiany naznaczone jest dużą dezorganizacją i chaosem w działaniu. Nie zawsze opisane wyżej kroki następują po sobie spójnie i harmonijnie.

Musisz robić wiele rzeczy na raz, aby przekonać ludzi, że zmiana jest w naszym interesie.