W drugiej połowie marca 2020 polska szkoła zmuszona została do przeorganizowania swojego sposobu nauczania.

Z powodu zamknięcia szkół nauka z tradycyjnej klasy szkolnej przeniosła się z dnia na dzień do przestrzeni wirtualnych.

Konieczność pracy zdalnej zapukała do drzwi edukacji nie tylko w Polsce, ale również w Europie i na świecie.

Czy polska szkoła była przygotowana na taką zmianę i czy sobie z nią poradzi?

Oto kilka wskazówek na start, aby sprostać temu wyzwaniu.

Na podstawie rozporządzenia MEN z dnia 11 marca 2020 zawieszono zajęcia we wszystkich szkołach, przedszkolach oraz w większości placówek oświatowych. Z dnia na dzień dyrektorzy, nauczyciele, uczniowie i ich rodzice postawieni zostali w sytuacji, kiedy nie mogą wrócić do bezpiecznej, jak dotąd szkoły.

Zagrożenie koronawirusem wymusiło nową rzeczywistość, która nabiera kształtu edukacyjnego na naszych oczach.

Okres zawieszenia zajęć edukacyjnych nie jest czasem dodatkowych ferii, dodatkowej przerwy wolnej od nauki.

Wszystkie zalecenia Premiera, Ministra Edukacji, a w ślad za nimi Kuratoriów Oświaty mówią o organizacji nauki zdalnej.

Co znaczy lekcja onlinowa? Jak się z nią uporać? Jak zorganizować nauczanie zdalne dla Twoich uczniów?

Faktem jest, że w czasie zawieszenia zajęć w szkołach nie może odbywać się realizacja podstawy programowej. Wszelkie formy sieciowej aktywności nauczycieli i uczniów powinny mieć formę powtórek i utrwalania przerobionego już materiału.

MEN zapewnia, że w przypadku przedłużenia się przymusowej przerwy, wprowadzi wszelkie przepisy prawne, na podstawie których możliwe będzie zdalne realizowanie podstawy programowej przez uczniów. Wystąpią również niewątpliwie zmiany w organizacji egzaminów oraz organizacji roku szkolnego. Miejmy nadzieję, że scenariusz będzie jednak optymistyczny i wszyscy w miarę szybko wrócimy do szkoły.

I tu pojawia się problem, ponieważ bardzo wielu nauczycieli do tej pory nie korzystało z możliwości zdalnej komunikacji z uczniami, a w konsekwencji zdalnego nauczania.

Wiele pytań i wątpliwości pojawia się również po stronie uczniów i ich rodziców. Czy przymusowa przerwa oznacza, że uczniowie pozostawieni zostali sami sobie, nie mogąc liczyć na wsparcie? Jak sobie poradzą z samodzielną pracą w domu? Co z ocenami, frekwencją?

W sieci znajduje się bardzo wiele gotowych i co ważniejsze bezpłatnych propozycji do wykorzystania do pracy zdalnej z uczniami.

Zacznijmy zatem od rozróżnienia między materiałami do pracy zdalnej, metodami tej pracy i narzędziami wykorzystywanymi w sieci.

Materiały to przede wszystkim teksty, ćwiczenia, zadania onlinowe, które możemy przesyłać do uczniów. Po drugie gotowe e- materiały udostępniamy uczniom poprzez odpowiednie narzędzia do pracy zdalnej.  Padlet, komunikatory społecznościowe to tylko niektóre z nich. Warto również zwrócić uwagę na odmienne metody pracy w sieci. Jedne z nich skupiają się wokół organizowania onlinowych lekcji, inne bazują na mailingu. Podstawowym nośnikiem informacji jest Internet, telefon. Co to oznacza w praktyce? Czy każdy uczeń w Polsce ma dostęp do Internetu?

Jak i gdzie szukać wartościowych zasobów w sieci?

Firma Microsoft od dawna jest pionierem w tworzeniu przyjaznych edukacyjnych rozwiązań do pracy zdalnej.

Czy znacie aplikację Teams?

To fantastyczne narzędzie do tworzenia dokumentów tekstowych, przesyłania ich, organizowania onlinowych spotkań, tzw. czatów.

Poniżej prezentuję link, dla tych którzy bardziej chcą przyjrzeć się, co zawiera ta aplikacja:

https://news.microsoft.com/pl-pl/features/aka-ms-zdalnaszkola/ 

Na ekspercką pomoc szkoły mogą liczyć również ze strony Google. Firma ta oferuje wiele bezpłatnych ciekawych narzędzi do pracy online. Na szczególną uwagę zasługuje pakiet G Suite, za pomocą które stworzysz wirtualne klasy, dokumenty oraz zorganizujesz spotkanie online. Platforma ta jest niezwykle funkcjonalna, pozwala m.in. tworzyć wirtualne klasy, współdzielić dokumenty, ekrany – Google Classroom, Dysk, Hangouts Meet.

Koniecznie zajrzyj na poniższą stronę, aby zgłębić tajniki zdalnego nauczania z wykorzystaniem tychże narzędzi:

https://support.google.com/a/answer/139019?hl=pl

Wiele szkół posiada systemy dzienników elektronicznych m.in. firmy Librus oraz Vulkan.

Firma Librus ogłosiła właśnie, że do końca maja udostępni swoje rozwiązanie w zakresie oprogramowania Librus Synergia bezpłatnie dla wszystkich zainteresowanych szkół. Oprogramowanie tej firmy umożliwia sprawne komunikowanie się z uczniami i ich rodzicami z wykorzystaniem systemu  wewnętrznych wiadomości oraz publikowanie ogłoszeń i komunikatów.

Na platformie edukacyjnej MEN e- podręczniki https://epodreczniki.pl, znaleźć można wiele ciekawych propozycji materiałów do pracy w formie elektronicznej. To propozycja prosta w obsłudze i nie do końca wykorzystywana przez nauczycieli. Tym bardziej polecam, gdyż wystarczy się zalogować, aby tworzyć wirtualne klasy, udostępniać uczniom materiały  i opracowania własne.

Nie tylko MEN pracuje dla dobra edukacji.

Pozytywne działania widać ze strony Ministerstwa Cyfryzacji, które w ostatnich dniach udostępniło platformę zdalne lekcje: https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje.

To propozycja dla każdego przedmiotu materiałów do pracy zdalnej.

A poniżej inne przydatne linki, z których z powodzeniem możecie korzystać, organizując zdalną naukę dla waszych uczniów:

 

Warto też znać narzędzia, dzięki którym samodzielnie stworzymy wartościowe materiały dla naszych uczniów.

Walory posiada niewątpliwie w tym kontekście platforma LearningApps  : https://learningapps.org.

To ciekawe miejsce w sieci, które oferuje bezpłatne szablony do tworzenia interaktywnych ćwiczeń dla uczniów, m.in. proste gry, memory, krzyżówki itp.

Nauczycielu zajrzyj również tutaj: https://www.genial.ly/. To często odwiedzane przez nauczycieli miejsce w sieci. Stworzysz tutaj interaktywne materiały dla sowich uczniów.

Inne propozycje z bardzo szerokiej narzędziowni TIK dla was drodzy nauczyciele to:

  • Flipgrid- dyskusja za pomocą filmu, czy to możliwe? Zajrzyj a się przekonasz sam:  https://info.flipgrid.com/ 
  • Kahoot, https://kahoot.com/
  • Quizizz, https://quizizz.com/
  • Quizlet, https://quizlet.com/pl
  • Padlet https://padlet.com, to forma interaktywnej tablicy, na której uczniowie wirtualnie przypinają wykonaną przez siebie pracę, koniecznie wypróbuj.
  • Wakelet https://wakelet.com/, nowsza technologicznie od Padletu platforma, której celem jest wymiana myśli w sieci.

A może założysz własnego bloga? W sieci dostępnych jest wiele bezpłatnych narzędzi, aby to wykonać. Możesz na nim publikować zadania dla swoich uczniów, materiały edukacyjne oraz wskazówki do pracy w domu.

Szczególnie polecam do odwiedzin to miejsce:  https://www.blogger.com.

Internet oferuje bardzo wiele metod, form i narzędzi do zdalnej organizacji nauczania.

Moje propozycje to zaledwie kilka niewinnych przykładów z tego zakresu. W szerokiej wirtualnej przestrzeni z całą pewnością każdy znajdzie  cos dla siebie.

Jak zatem zorganizować cały proces zdalnego nauczania?

Po pierwsze ustal sposób komunikowania się z twoimi uczniami. Zamierzasz się przecież komunikować synchronicznie.

W kształceniu na odległość od dawna znana jest ta forma nauczania, która przypomina tradycyjną dyskusję w klasie. Służą do tego wcześniej omawiane aplikacje Team, Google, ale również bezpłatnie testowana dla 25 osób platformahttps://clickmeeting.com/pl. 

Możesz również wykorzystać Skype, Zoom lub tradycyjnego Messengera.

Zastanów się, czy nie zaproponować uczniom konsultacji o wyznaczonej godzinie, kiedy to możesz wyjaśnić im trudności związane z rozwiązywanym zadaniem, tematem lub po prostu odpowiedzieć na pytania.

Przemyśl również, jakie zadania zadasz swoim uczniom do samodzielnego opracowania? Czy będzie to na przykład jakiś projekt? A może rozwiązanie ciekawego problemu?

Zachęcaj ich również do oglądania ekranizacji lektur szkolnych.

Z taką miłą propozycją wyszła TVP Kultura. Wiele ciekawych ekranizacji znajduje się również pod adresem: https://vod.tvp.pl/kolekcja/lektury-na-ekranie,47077909?fbclid=IwAR21BPA95KlrZM1N6aysPRdke_Cbja4DlHNnMP9-KQ2as9PtFgDLulHq7Kk.

Jedną z możliwości zwłaszcza dla językowców jest np. wykonanie portfolio językowego z indywidualnym splotem słowniczka obrazkowego, prostych zdań z danego zakresu tematycznego, mapy myśli, krzyżówek itp.

Często dużym problemem jest motywacja do pracy. Jako mama dwójki bystrzaków powiem śmiało, że dzieci często nie chcą się uczyć tego, co zadaje im nauczyciel.

Daj szanse na naukę uczniom pozostawiając im swobodę w doborze treści. Możesz wskazać przyjazne edukacyjne miejsce w sieci, a następnie poprosić o nagranie krótkiego filmiku z zakresu tematycznego, który przyswoili.

Pamiętaj również o zasadzie nie przeciążania materiałem. Owszem pracujmy zdalnie, ale nie przeciążajmy emocjonalnie i intelektualnie uczniów. W jednej klasie uczy przecież wielu nauczycieli i każdy ma duże wymagania.

Udzielajmy informacji zwrotnej, ale nie oceniajmy w skali sześciostopniowej, nie wpisujmy również ocen do dziennika.

To dla nas wszystkich trudny i stresujący czas. Często nie możemy się zmobilizować do pracy, a uczniowie do nauki.

Wspierajmy się na wzajem. 

W razie pytań napisz do mnie: kontakt@kreatywnaakademia.pl 

Powodzenia.