co zabija zmianę, zmiana w szkole, zmiana, kultura organizacyjna, dialog, komunikacja, sukces zmiany, liderzy zmiany, czynniki zmiany, plan zmiany, harmonogram zmiany

Codzienne zmienianie w szkole stwarza szansę na nieustający rozwój uczniów i nauczycieli.

W myśl japońskiej filozofii kaizen zawsze można coś zmienić, ulepszyć, poprawić.

Planowanie zmiany wymaga refleksji, która obejmuje planowanie i harmonogram, a także zastanowienie się nad rzeczami, które mogą utrudnić wdrożenie zmiany.

Jakie zatem czynniki mają decydujący wpływ na powodzenie lub porażkę zmiany w szkole?

Na początku warto zawsze określić temat i cel zmiany planowanej w szkole.

Każda zmiana budzi z jednej strony wiele wątpliwości, co do jej skuteczności, z drugiej strony rozbudza nadzieje na lepszą szkołę.

Zmiana jest trudna do wprowadzenia w każdej organizacji, ponieważ wymaga konsekwencji w jej wdrażaniu, nieustającego monitoringu i utrwalania.

Istnieje wiele czynników, które nie sprzyjają trwałym skutkom wprowadzonej zmiany.

Do najczęstszych niepowodzeń zmiany należą m.in. kultura organizacyjna placówki, która charakteryzuje zachowania, sposoby działania utrwalone na przestrzeni lat w szkole.

Innym czynnikiem mającym destrukcyjną lub budującą moc jest zaangażowanie pracowników, które wynika z ich wewnętrznego przekonania o słuszności zmiany.

Dodatkowo kluczowy we wprowadzaniu zmiany jest patron, na którym spoczywa pełna odpowiedzialność za sukces zmiany w organizacji.

Dobór odpowiednich liderów we wprowadzaniu zmiany może umocnić lub osłabić i w konsekwencji zabić wprowadzaną zamianę.

Jak zawsze warto również zauważyć sposób komunikowania zmiany. Dialog i partnerstwo są kluczowym czynnikiem, który decyduje o wdrożeniu nowych rozwiązań.

Wizja we wdrażaniu zmiany określa wymarzony obraz rzeczywistości po wdrożeniu pożądanych rozwiązań do praktyki szkolnej. Jest ona bardzo ważna w kreowaniu przyszłości lepszej niż obecna teraźniejszość.

Warto również zwrócić uwagę na spójny  i konkretny plan działania. Nie może on być zbyt obszerny. Jego zadaniem jest rzeczowe planowanie kroków, które należy wykonać, żeby osiągnąć cel. Dobrze skonstruowany plan kładzie nacisk na priorytety we wdrażaniu zmiany w organizacji.

Powodzenie zmiany zależy również od trenera, który uczy członków społeczności szkolnej niezbędnych umiejętności oraz przekazuje wiedzę podstawową do przeprowadzenia zmiany.

Zachęcanie i docenianie liderów zmiany oraz wszystkich osób aktywnie zaangażowanych w jej wdrożenie stanowi ważny aspekt motywacyjny i jej bardzo ważnym czynnikiem sukcesu.

Odpowiedzialność wszystkich, wydajność, pilność to tylko niektóre ważne czynniki we wdrażaniu zmiany w organizacji.

Warto również zaznaczyć, że zmiana zależy od ludzi. Stąd wynika postulat ciągłego komunikowania i monitorowania działań podejmowanych w ramach wdrożenia zmiany.

Skuteczność i powodzenie zmiany zależy od wielu czynników, które na każdym etapie jej wdrażania warto zauważać.

Sukces zmiany rozpatrywać trzeba w aspekcie ludzkim i na tym polega trudność we wdrażaniu zmiany w organizacji.

 

Literatura: K. Blanchard „ Kto zabił zmianę?”