Inspirujące wywiady

Komunikacja wsteczna

Istnieją słowa, które w utrudniają komunikację między ludźmi.
Noszą w sobie ładunek negatywny, który destruktywnie wpływa na materię ludzkiego słowa.
Wrodzone współczucie zostaje odepchnięte przez osądy, ocenianie i negatywną moc.
Marshall Rosenberg mówi o tak zwanej „ komunikacji odcinającej od życia”, która recesywnie spycha człowieka na margines miłości.

Odnaleźć skarb

Wzajemne zrozumienie jest skarbem, którego poszukujemy w relacjach z drugim człowiekiem w domu, w pracy, w szkole. Często jednak skarb ten schowany jest bardzo głęboko, a zasłona codziennych zdarzeń skutecznie blokuje nam dotarcie do niego. Podejmujemy zatem próby...

„To co powiesz, może zmienić świat”

Co znaczą tytułowe słowa? Są prośbą, groźbą, a może leżącą u podstaw naszego życia energią pokoju, zmieniającą świat na na lepsze. W słowach zaklęta jest moc tworzenia i niszczenia, pokoju i wojny, która wynika z dwojakiej natury każdego człowieka. Tylko świadomość...

Uczniowie z Ukrainy

Po 24 lutego w polskich szkołach zaczęli uczyć się uczniowie zza naszej wschodniej granicy.
Sytuacja na Ukrainie zmusiła wiele rodzin do ucieczki przed wojną i odnalezienia się w nowej sytuacji.
Dyrektorzy szkół zaczęli przyjmować uczniów do klas ogólnodostępnych. Istniała również możliwość przyjmowania ich do tak zwanych oddziałów przygotowawczych.

Informacja zwrotna

Cele i kryteria sukcesu są podstawą wdrażania oceniania kształtującego w szkole.

Ważne są również zadania edukacyjne, które powodują głębokie uczenie się uczniów.

Informacja zwrotna ma istotny wpływ na proces uczenia się.

Wywiadówki trójstronne

Każdy z nas ma ugruntowany w głowie stereotyp  wywiadówek z rodzicami.

Spotkania klasowe trwają z reguły od kilkunastu do kilkudziesięciu minut i wiążą się z dużym stresem dla rodziców i nauczycieli.

Porusza się na nich kwestie związane z ocenami, zachowaniem, bieżącymi wydarzeniami z życia szkoły.

Wywiadówka jest spotkaniem rodziców wszystkich uczniów z wychowawcą z częstotliwością do kilku razy w roku.

Dokąd prowadzi współczesne przywództwo?

Przywództwo w dzisiejszych czasach oznacza bycie naśladowanym.
Ostatnie tygodnie walk toczących się u naszych sąsiadów na Ukrainie dogłębnie pokazały, że tylko takie przywództwo, które jest przyczynkiem do bycia naśladowanym, stwarza szansę na sukces.
Współcześnie dużo też mówi się o kapitale psychologicznym lidera.

Czego nauczę dziś uczniów?

Zadania edukacyjne przybliżają ucznia do osiągnięcia celu lekcji.

Jakość zadania edukacyjnego, które nauczyciel serwuje uczniom, wpływa na uczenie się poprzez aktywację mózgu do określonych czynności.

Są zadania, które skupiają się na wiedzy uczniów, są też takie, które aktywują głębokie uczenie się.

Czego nauczę dziś uczniów?

Kompetencje w budowaniu relacji

Najważniejszym celem wychowania dziecka są kompetencje psychospołeczne oraz zdrowie psychiczne dziecka.

Kompetencje społeczne oznaczają umiejętność radzenia sobie w relacjach z innymi ludźmi i samym sobą.

Kompetencje w budowaniu relacji są podstawą pracy wychowawczej nauczycieli i rodziców w środowisku domowym i szkolnym.

Odpowiedzialność w wychowaniu

Jaki powinien być dobry nauczyciel?

Jaki powinien być dobry rodzic?

To pytanie, na które wciąż poszukujemy odpowiedzi w zmieniającej się rzeczywistości współczesnego świata.

Zmieniły się realia wychowania dziecka. Posłuszeństwo ustępuję drogi odpowiedzialności.