charakterystyka szkoły, edukacja, zarządzanie, dyrektor szkoły, jak opisać szkołę w której jesteś dyrektorem

Charakterystyka szkoły jest ważnym elementem w budowaniu spójnej wizji przyszłości.

To zadanie wymaga przemyślenia i skupienia się na elementach istotnych dla rozwoju placówki.

Każda szkoła jest inna, a spójna charakterystyka szkoły pełni funkcję diagnostyczną.

Na co zatem trzeba zwrócić uwagę?

Poniżej prezentujemy przykładową charakterystykę szkoły, która służyć może jako punkt wyjścia dla budowania indywidualnych diagnoz pracy szkoły, ocen pracy dyrektora szkoły, planów naprawczych lub innych działań podejmowanych w szkołach.

„Szkoła z zaangażowaniem nauczycieli, uczniów i rodziców realizuje zadania i obowiązki związane z podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą.

      Kształci się w niej ……..uczniów i pracuje ……. nauczycieli  oraz ………. pracowników administracji i obsługi (dane na 01 września 2021r). Uczniowie kształcą się w ośmioletniej szkole podstawowej w ….. oddziałach.

Od roku szkolnego 2021/2022 w wyniku podjętych we współpracy z organem sprawującym nadzór merytoryczny oraz  Organem Prowadzącym szkołę działań, w szkole będzie funkcjonował oddział przedszkolny.

Efektem podjętych działań jest zabezpieczenie nauczycieli przed utratą pracy, jak również działania prewencyjne, zapobiegające zmniejszającej się z roku na rok liczbie oddziałów w szkole w wyniku niżu demograficznego.

Do szkoły uczęszczają uczniowie zamieszkujący na terenie …………………., dla uczniów z miejscowości należących do Gminy organizowany jest dowóz uczniów. Wszyscy uczęszczający do szkoły uczniowie zamieszkują na terenie jej obwodu i realizują obowiązek szkolny w szkole rejonowej.

             Baza lokalowa szkoły obejmuje budynek, w  skład którego wchodzą parter i o dwie kondygnacje. Na parterze znajduje się trzy sale lekcyjne, z których jedna pełni funkcję świetlicy szkolnej, zmodernizowana stołówka szkolna, sala gimnastyczna oraz pomieszczenia administracyjne.

Pierwsze piętro mieści 5 sal lekcyjnych, w tym zmodernizowaną w roku 2020 pracownię komputerową, pokój nauczycielski, bibliotekę szkolną i pokój pedagoga. Drugie piętro dysponuje 7 salami, w tym pracownią komputerową oraz powstałym w roku 2020 gabinetem do zajęć specjalistycznych, w którym odbywają się zajęcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Szkolne pomieszczenia poddawane są sukcesywnym remontom zgodnie z potrzebami i wymogami BHP.

W roku 2020 przeprowadzona została termomodernizacja budynku i remont niektórych pomieszczeń. W roku 2021 kontynuowane są działania, które w efekcie przyczyniają się do poprawy warunków uczenia się uczniów. Do szkoły przylega pełnowymiarowe boisko sportowe, które co roku jest remontowane zgodnie z zaleceniami wynikającymi z technicznych przeglądów okresowych obiektów sportowych.

             W szkole realizowane są zajęcia wynikające z Arkusza Organizacji Pracy Szkoły na dany rok szkolny z ramowych planów nauczania, jak również zajęcia wynikające z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opinii o dostosowaniu wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych uczniów.

W szkole pracuje zespół nauczycieli specjalistów: logopeda, psycholog, pedagog, doradca zawodowy, terapeuta.

Nauczyciele realizują zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze zgodnie z kwalifikacjami. Tygodniowy rozkład zajęć jest zgodny z przepisami BHP i dostosowany optymalnie do potrzeb uczniów. W szkole organizowane są również zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów z języka polskiego, matematyki, języka angielskiego i niemieckiego.

Zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze organizowane są w szkole w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego, Wewnątrzszkolny Zestaw Programów Nauczania na dany rok szkolny, Program Wychowawczo- Profilaktyczny oraz Statut szkoły.

             Pełniąc funkcję dyrektora szkoły systematycznie podejmowałam działania, które miały na celu poprawę warunków nauki uczniów oraz efektywność prowadzonej w szkole edukacji uczniów.

Jako dyrektor reprezentuję szkołę na zewnątrz, właściwie realizuję ustawowy zakres działań poprzez wykonywanie uchwał Rady Pedagogicznej, Rady Gminy ………………….. oraz innych organów nadzorujących pracę szkoły.

W wyniku wnikliwej i uważnej realizacji zapisów prawa oświatowego oraz Uchwał ……………………… szkoła funkcjonuje zgodnie z przepisami prawa, co zapewnia jej stabilizację i bezpieczeństwo prawne. Z ramienia szkoły pełnię funkcję reprezentującą podczas uroczystości państwowych  i gminnych. Zasiadałam w jury podczas I Międzynarodowego Konkursu Recytatorskiego. Działania związane z promowaniem szkoły na zewnątrz przyczyniają się do budowania jej prestiżu w oczach władz samorządowych i mieszkańców gminy.

Promowanie szkoły w środowisku lokalnym wpływa również na budowanie wśród uczniów wartości m.in. szacunku i zaufania dla „Małej Ojczyzny”, wartości uczenia się, jak również budowania atmosfery przynależności, patriotyzmu lokalnego i zaufania. W efekcie podejmowanych działań uczniowie w odpowiedzialny sposób podchodzą do swoich obowiązków związanych z przygotowywaniem i celebrowaniem uroczystości szkolnych związanych z obchodzeniem ważnych rocznic państwowych i lokalnych.”