W jaki sposób znaleźć drogę do najlepszej edukacji twojego dziecko?
Na to pytanie próbuje odpowiedzieć Ken Robinson w swojej najnowszej książce pt.: „Ty Twoje dziecko i szkoła”.
Wydeptanie solidnej ścieżki w dzieciństwie jest niezbędne dla sukcesu w dorosłości.
Obowiązkowe ławeczki dla odpoczynku, punkty wsparcia, drogowskazy są niezbędne, aby konsekwentnie i bez błądzenia dojść do bulwaru życia.
To czy Twoje dziecko będzie kroczyć misternie wydeptaną ścieżyną, polną dróżką porośniętą chwastami, a może pojedzie autostradą łapiąc wiatr w żagle zależy od Ciebie.
Jako rodzic często zadaję sobie pytanie, czy wykształcenie moich dzieci pozwoli im być szczęśliwymi ludźmi w przyszłości?
Czy szkoła realizuje swoje podstawowe zadanie i kształci wszystko, czego potrzebować będą potem w życiu dorosłym?
Odpowiedź jest trudna i zależna od jakości pracy szkoły, jej zarządzania, wartościom i misji, którą realizuje. Pracujący tam nauczyciele oraz przebywający uczniowie są sercem żywej społeczności.
Co na to my rodzice?
Bycie rodzicem to jednocześnie ogromne wyzwanie, które w naturalny sposób przeplatane jest chwilami trosk i radości.
Od momentu podjęcia edukacji przedszkolnej, potem szkolnej, ewentualnie podczas studiów to rodzice odpowiedzialni są za rozwój i szczęśliwość swoich pociech.
Pytania pojawiają się w momencie, kiedy świadomy rodzic podejmuje decyzję, aby oddać dziecko w obce ręce.
Wiek przedszkolny, a potem lata spędzone w szkole to okres nieposkromionego rozwoju dziecka we wszystkich dziedzinach życia.
Każdy rodzic marzy o tym, by edukacja była dla dziecka inspiracją, motywacją, radością. Czas spędzony w szkole powinien zatem owocować budowaniem społecznego zaplecza w postaci przyjaźni i relacji, wiedzy i inspiracji.
Czy wszystkie predyspozycje i mocne strony mojego dziecka zostaną w przedszkolu lub szkole dostrzeżone? To gwarancja jego dobrej edukacji.
Kiedy po raz pierwszy zostawiłam moje dziecko w żłobku, a starsze w przedszkolu w głowie kołatało mi jedno zdanie: czy ludzie tam pracujący zaopiekują się moimi skarbami tak dobrze jak ja to robię?
Doskonale moment przekazania najmilszej pociechy obrazuje wiersz z książki Kena Robinsona, zamieszczony na blogu „Macierzyństwo dla leniwych” przez Emmę Robinson matkę i nauczycielkę.
Wielu rodziców zwyczajnie martwi się o edukację, o jej obecny kształt.
Przeładowana podstawa, nauczanie treściowe, ukrzesłowienie dziecka, testy i sprawdziany, mało przedmiotów artystycznych, brak aktywności ruchowej na świeżym powietrzu to budzące wątpliwości elementy edukacji, które warto zmienić.
Dużo złego dzieje się w masowych szkołach. Brak diagnozowania i rozwoju dziecięcych talentów i pasji. Do tego dochodzą lenki i fobie szkolne, agresja wśród szkolnych kolegów.
Pozostaje pytanie jak potrzymać tlący się płomyk uczniowskiej pasji, ciekawości, kreatywności w przedszkolu i szkole?
Edukacja szyta na miarę indywidualnego ucznia jest wyzwaniem w świecie standaryzacji, testów, narzuconego schematu myślenia dla wszystkich, powszechnej uniformizacji edukacji.
Kluczowe jest również przeżywanie dzieciństwa tu i teraz. Organizowanie nauki w taki sposób, aby dzieci uczyły się w sposób nieuświadomiony doceniane, rozwijane oraz szczęśliwe.
Emocje, myśli, relacje to indywidualne osobiste aspekty edukacji dziecka, ważne, żeby były doceniane i w należyty sposób pielęgnowane.
Jakiej edukacji potrzebuje twoje dziecko?
Rolą rodzica jest wsparcie w edukacyjnej drodze dziecka ku jego dorosłości.
Taką samą rolę odgrywa szkoła.
Przepis na idealne rodzicielstwo i idealną szkołę nie istnieje pomimo 4 milionów blogów na ten niewyczerpany temat.
Każda placówka edukacyjna jest inna. Ma swoją specyfikę i klimat. Najlepszą metodą jest po prostu pójść do miejsca przyszłej edukacji twojego dziecka i poczuć tą atmosferę i klimat na własnej skórze.
Nasza rodzicielska postawa powinna być aktywna i wspierająca.
Objawia się to zaangażowaniem w życie szkoły.
Rola rodziców jest niezastąpiona.
Mądra szkoła słucha głosu rodziców.
Charakter twojego dziecka, jego indywidualne talenty, pasje i zainteresowania są wyznacznikiem edukacji spersonalizowanej opartej na podmiotowości dziecka.