Sytuacja epidemiologiczna w naszym kraju oraz z rozporządzenia, na podstawie których zawieszone zostały zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w szkołach i placówkach oświatowych, uniemożliwiają uczniom i nauczycielom powrót do szkół.

Pod znakiem zapytania pozostaje kwestia organizacji egzaminów w klasach ósmych oraz matur.

Od czasu publikacji na stronie Ministerstwa Edukacji informacji dotyczących zmian w harmonogramie organizacji egzaminów nie pojawiła się informacja dotycząca organizacji egzaminów bądź ich odwołania.

Przełożone egzaminy oraz matury są powodem wielu hipotez, dotyczących ich przebiegu.

W jaki sposób i kiedy zapadnie decyzja dotycząca organizacji egzaminów?

Jak organizacyjnie zostanie przeprowadzony egzamin?

Informacje na temat zasad przeprowadzenia egzaminów dostępne są dla szkoły na podstawie obowiązujących rozporządzeń: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 kwietnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

Na podstawie tego rozporządzenia znane są jedynie zmiany dotyczące harmonogramów egzaminu oraz zadań dyrektora oraz zespołów egzaminacyjnych.

Czas nieubłaganie pędzi do przodu.

Pojawia się coraz więcej kluczowych pytań oraz niepotrzebnego stresu w związku z przygotowaniem szkół do przeprowadzenia ewentualnego egzaminu w warunkach światowej pandemii koronowirusa.

Organizacyjna strona egzaminów to nie tylko szkolenie nauczycieli zasiadających w komisjach egzaminacyjnych, ale przede wszystkim sprawdzenie zaplecza technicznego szkoły oraz zabezpieczenie sal i pomieszczeń, w których egzamin byłby przeprowadzany.

Procedura egzaminów w warunkach normalnych zawiera się wielostronicowym dokumencie w którym określone zostały szczegółowe wytyczne dotyczące rozwiązań organizacyjnych, merytorycznych oraz postępowania na wypadek zdarzeń losowych.

W obecnej sytuacji należałoby na nowo określić organizację egzaminu w wielu szczegółowych zakresach.

Szczególnej uwadze poddać należy bezpieczne i higieniczne warunki organizacji egzaminu, postępowanie na wypadek zdarzeń losowych np. w zakresie powzięcia informacji o podejrzeniu zarażenia Covid 19.

Kwestie organizacyjne dotyczą również finansowych możliwości szkół oraz placówek oświatowych w zakresie zabezpieczenia uczniów w środki ochrony indywidualnej np. maseczki, przyłbice, płyny do dezynfekcji.

Planowane w listopadzie 2019 roku budżety na rok 2020 nie uwzględniają środków na działania związane z walką z koronawirusem.

Koło jest zamknięte. Wiele gmin w Polsce boryka się z problemami finansowymi. Ograniczone wpływy do budżetów gminnych z tytułu podatków to tylko przykład trudności finansowych samorządów gminnych.

W przypadku gdyby egzamin ósmoklasisty odbył się w okresie epidemii koronawirusa będzie musiała poradzić sobie z tym trudnym wyzwaniem.

Kluczowe jest jednak stworzenie ram organizacyjnych dla ewentualnego przeprowadzenia egzaminu. Czas ku temu odpowiedni, a niepewność dyrektorów szkól, rodziców i uczniów klas ósmych coraz większa.

Wszystkie informacje dotyczące organizacji egzaminów, w tym matur to jedynie hipotezy. Daty określone przez ministerstwo mają również taki charakter. Na żadne z trudnych pytań nie ma odpowiedzi.

Centralna Komisja Egzaminacyjna milczy. Czy to milczenie coś znaczy? Czy puste karty elektronicznej komunikacji Kuratorium są wyrazem niemocy, czy raczej braku informacji na temat tego, co będzie?

Presja czasu budzi jednak nadzieje. Odwołanie egzaminu ósmoklasisty to jedyny rozsądny scenariusz zdarzeń, należy jednak brać pod uwagę różne rozwiązania.

Przede wszystkim poszukajmy bezpiecznego ekwiwalentu egzaminu.

Może konkurs świadectw?