Czym jest proces uczenia się? Dlaczego jest ważny w dążeniu do dobrostanu człowieka?

Czy kształtowanie kultury edukacyjnej w polskich szkołach sprzyja kształtowaniu aktywnej postawy uczącego się dziecka?

Jakie są ważne elementy kultury organizacyjnej każdej szkoły?

Program nauczania jest jednym z najważniejszych elementów, które decydują o jakości edukacji.

Najważniejsze, aby twoje dziecko było szczęśliwe.

Co znaczy być szczęśliwym?

Seligman szczęście definiuje jako składową emocji, zaangażowania i sensu.

Szczęście to pewnego rodzaju dobrostan, który odnosi się do wielu przestrzeni naszego życia.

Oto przykłady takich przestrzeni według Gallupa:

  • Dobrostan zawodowy: satysfakcja z życia zawodowego lub z czynności, którą się w danej chwili zajmujesz,
  • Dobrostan towarzyski: miłość, relacje z osobami ze środowiska, które cie otaczają,
  • Dobrostan fizyczny: zdrowie, energia życiowa, 
  • Dobrostan finansowy: płynność finansowa, niezależność, zadowolenie z ekonomicznych aspektów życia,
  • Dobrostan społeczny: zadowolenie z poczucia czynienia i działania wspólnie z lokalną społecznością.

 

Proces uczenia się jest powodem do szczęścia, to naturalny element dobrostanu zawodowego, społecznego oraz fizycznego człowieka.

Nie zmusimy nikogo do nauki, dzieci również nie zmusimy, możemy jedynie stworzyć warunki w których będą chciały się uczyć, będą wiedziały jak się uczyć i będą przekonane na temat odpowiedzi na pytanie po co to robią?

To jedyna droga do budowania radości z uczenia się. 

Szkoła stanowi społeczność ludzi uczących się wydobywa ona z człowieka to, co najlepsze. Pomaga im rozwijać kompetencje niezbędne do życia w przyszłości i przygotowuje ich na dorosłość.

Co zatem wpływa na jakość edukacji?

Po pierwsze dobry program nauczania, a więc odpowiednie treści, po drugie nauczanie, a więc proces uczenia się w szkole, który jest zorganizowany na najwyższym poziomie.

Po trzecie ocena, a więc informacja zwrotna na temat procesu uczenia się, która daje wskazówki nad tym, jak sobie dzieci radzą.

Ważne elementy to również plan zajęć, więc efektywnie zorganizowany czas przebywania dzieci w placówce edukacyjnej. Otoczenie fizyczne, a więc warunki uczenia się uczniów oraz kultura szkoły, a więc wartości które propaguje szkoła oraz wychowanie dzieci.

Wszystkie te elementy to swoista mozaika, precyzyjnie dobrane składniki połączone w jedną miksturę, które sprawiają, że szkoła ma klimat uczenia się.

Przyjrzyjmy się zatem po kolei tym elementom.

Program nauczania.

Najważniejsze jego cechy to wszechstronność, dynamika oraz równowaga.

Starannie dobrane treści edukacyjne zazwyczaj odpowiadają na pytania co? Jak? Dlaczego?

Istnieje formalny i nieformalny program nauczania oraz treści ukryte. Wszystko razem tworzy kulturę szkoły, a więc to czego uczą się uczniowie podczas przebywania w szkole.

Będąc w szkole dzieci uczą się wartości, zachowań akceptowalnych społecznie. Ważne są również oceny wraz z kierowaną informacją zwrotną dla ucznia, zawierająca opis tego co już potrafi i nad czym powinien jeszcze popracować.

Język to najważniejsze ogniwo poznania dzieci przyswajają język od ludzi z którymi obcują.

Inaczej przebiega nauka czytania i pisania. To swoiste przyporządkowanie znaków do określonych dźwięków w mowie oraz przypisanie znaczenia konkretnym słowom. Nauka pisania wymaga dodatkowo umiejętności grafomotorycznych.

Wszystkie te czynności należą do złożonych czynności naszego intelektu.

Matematyka to w dużym uogólnienie zdolność człowieka do wyrażania się za pomocą liczb, której podstawy stanowi dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie. 

Umiejętności matematyczne są podstawą wielu dziedzin ważnych dla człowieka np. ekonomii, informatyki, fizyki czy chemii.

Nauki ścisłe są ważne ze względu na codzienne odkrywanie świata za pomocą obserwacji czy eksperymentu. Leżą one u podstaw zgłębiania nieodkrytych tajemnic człowieka i świata.

Przedmioty artystyczne są naturalną odpowiedzią i powiązaniem naszego świata wewnętrznego z wewnętrznym za pomocą teatru, filmu, muzyki czy plastyki. Poprzez wielość środków wyrazu sztuka umożliwia obrazowanie idei, wartości i odczuć artysty.

Przedmioty humanistyczne odnoszą się do człowieka, jego historii, ziemi na której mieszka, Religi, którą wyznaje, państwa w którym żyje.

Wychowanie fizyczne to obok innych sfer życia ważny aspekt dobrostanu człowieka. Ma ono bezpośredni wpływ na witalność organizmu.

Umiejętności życiowe takie jak gotowanie, finanse, są ważnym aspektem edukacji dziecka. Stwarzaj ku temu perspektywy.

Praktyczny wymiar edukacji dla naszego życia to budowanie wewnętrznej siły zaradności, tak aby znaleźć swoje miejsce we wszechświecie i przetrwać.

Prowadzenie sklepu na niby, czy niepozorna gra w biznes stwarza ku temu najlepszą okazję.

Edukacja zindywidualizowana szyta jest na miarę każdego dziecka. Zawiera w sobie aktywne metody pracy, które będą dostosowane do etapu edukacyjnego oraz tempa rozwoju każdego dziecka.

Umysł dziecka w pierwszych latach jego rozwoju jest niezwykle dynamiczny, dlatego ważne jest stymulujące środowisko oraz warunki sprzyjające rozwojowi dziecka. Ta zasada tyczy się zarówno do nauki języków obcych jak i innych talentów sportowych, czy muzycznych. Badania dowodzą, że mózg zapisuje niektóre wydarzenia z dzieciństwa od razu w pamięci długotrwałe, warunek to zaangażowanie emocji i uczuć.

Indywidualne wsparcie, informacja zwrotna, wspieranie mocnych stron dziecka odgrywają decydującą role w jego dobrym starcie i przyszłości.

 

Na podstawie: ” Ty Twoje dziecko i szkoła” Ken Robinson.