W bieżącym roku szkolnym funkcjonowanie monitoringu wizyjnego w szkołach i innych placówkach oświatowych będzie przedmiotem kontroli Kuratoriów Oświaty w całym kraju.
Warto się do tego przygotować.
Zwrócić uwagę na szczegóły, które czasem wydają się absurdalne.
W tym roku szkolnym kontrole dotyczące monitoringu wizyjnego w szkołach.
Dyrektorze, czy zorganizowałeś wszystkie kwestie prawne?
Prawidłowe i zasadne wykorzystanie monitoringu wizyjnego w szkole to wymaganie, które podyktowane jest przepisami RODO oraz przepisami prawa oświatowego, art. 108 a ust.3.
Aby uniknąć niepotrzebnych nieporozumień i tłumaczenia się sprawdź:
- Czy obszar objęty monitoringiem został w prawidłowy sposób oznaczony? Chodzi o umieszczenie odpowiednich tabliczek przy kamerach znajdujących się na terenie szkoły. Przed głównym wejściem również powinna być tabliczka z napisem „teren monitorowany”.
- Sprawdź również, czy kamery znajdują się w miejscach, w których powinny się znajdować mając na uwadze przepisy oświatowe?
Zgodnie z art. 108a ust. 3 prawo oświatowe (t.j. Dz. U z 2019 r., poz. 1148 ze zm.)
„Monitoring nie obejmuje pomieszczeń, w których:
- odbywają się zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze,
- pomieszczeń, w których uczniom jest udzielana pomoc psychologiczno-pedagogiczna,
- pomieszczeń przeznaczonych do odpoczynku i rekreacji pracowników,
- pomieszczeń sanitarnohigienicznych,
- gabinetu profilaktyki zdrowotnej, szatni i przebieralni,
chyba że stosowanie monitoringu w tych pomieszczeniach jest niezbędne ze względu na istniejące zagrożenie dla realizacji celu określonego w ust. 1 i nie naruszy to godności oraz innych dóbr osobistych uczniów, pracowników i innych osób, w szczególności zostaną zastosowane techniki uniemożliwiające rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób.
W miejscach niedozwolonych, w których funkcjonuje monitoring szkolny należy zanonimizować obraz, tj. zamazać go. Jest to kłopotliwe, dlatego najlepiej zaprzątać monitorowania miejsc niedozwolonych.
Jeśli w twojej szkole jest inaczej, najlepiej usunąć kamery z miejsc niedozwolonych.
Zwróć również uwagę na to, czy posiadasz regulamin monitoringu w szkole. To podstawowy dokument opisujący zasady według, których działają kamery w szkole.
Na co jeszcze zwrócić uwagę?
Zweryfikuj spełnienie obowiązku informacyjnego, tj. sprawdź czy wywieszone są klauzule informacyjne w widocznych miejscach?
Ważne, aby każdy z pracowników złożył oświadczenie, o tym, że są świadomi tego, że stosowany jest w ich miejscu zatrudnienia monitoring wizyjny,
W przypadku gdy monitoring wizyjny funkcjonował przed 25 maja 2018 roku rekomendujemy przeprowadzenie konsultacji z Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim i Radą Rodziców dotyczących zasadności dalszego stosowania monitoringu wizyjnego jeśli do chwili obecnej takich konsultacji nie było. Zalecamy udokumentowanie przeprowadzonych konsultacji.
Jak to wykonać w praktyce?
- Wystosuj pismo do Rady Rodziców, dotyczące zasadności stosowania monitoringu w szkole.
- Podejmij uchwałę na Radzie Pedagogicznej w sprawie opinii zasadności stosowania monitoringu w szkole.
- Uchwałę w tej sprawie podjąć powinien również Samorząd Szkolny.
- Możesz również włączyć przeprowadzenie ankiet ewaluacyjnych jako element prowadzonej ewaluacji wewnętrznej na bieżący rok szkolny.
Dokonaj przeglądu i ewentualnej aktualizacji w porozumieniu z Inspektorem Ochrony Danych wdrożonego Regulaminu Monitoringu.