personalna edukacja, indywidualizacja nauczania, cele uczenia się, cele dydaktyczne, podstawa programowa, kryteria sukcesu, uczenie się, edukacja, lekcja, planowanie lekcji

W spersonalizowanej edukacji liczą się potrzeby uczniów.

Połączenie indywidualnych celów uczenia się z ogólnymi wymaganiami edukacyjnymi stanowi niewątpliwie wyzwanie.

Personalna edukacja umiejętnie łączy cele uczenia się uczniów z ich możliwościami.

Dopasowanie jest ważne, zwłaszcza w kontekście ogólnych wymagań podstawy programowej. 

Wiedza uczniów w klasie szkolnej jest różna. Uczniowie posiadają różne predyspozycje i interesują ich różne przedmioty. Motywacja uczniów jest kwestią indywidualną, podobnie jak ich podejście do nauki. To przekłada się na potrzeby uczniów w procesie uczenia się.

Jak zatem przygotować lekcję, aby każdy uczeń wyniósł z niej jak najwięcej?

Na gruncie pedagogiki utrwaliły się dwa podejścia do indywidualizacji.

Pierwsze opiera się na zindywidualizowaniu lekcji do potrzeb uczniów, a drugie zawiera w sobie akceptację dla różnych wyników osiąganych przez uczniów w procesie uczenia się.

Pierwszy wzorzec określany jest mianem zindywidualizowanego nauczania. Odnosi się on do uczenia się jako procesu oraz ucznia jako podmiotu edukacji.

Drugi model zwany uniwersalnym wzorcem uczenia się akcentuje minimalizowanie barier i maksymalizację elastyczności w zakresie metod prezentacji materiału, wsparciu strategii uczenia się, czy wspieraniu motywacji uczniów.

Rola celów uczenia się w spersonalizowanej edukacji.

Cele lekcji pomagają w procesie uczenia się, podobnie jak różnorodne metody pracy, w zakresie prezentacji materiału oraz aktywnej pracy na lekcji.

Indywidualizując pracę na lekcji nie należy zapominać o celach uczenia się i kryteriach sukcesu.

Oceniaj potrzeby uczniów przy precyzowaniu celów uczenia się.

Potrzeby uczniów uwzględniają zasób posiadanej już wiedzy i umiejętności bądź ich brak względem omawianego tematu lekcji.

Warto zwrócić również uwagę na zainteresowanie uczniów danym tematem.

Ostatnim elementem są preferencje ucznia w zakresie drogi przekazu. Sposób prezentacji materiału drogą słuchową, obserwacją lub np. po przez czytanie zależy właśnie m.in. od potrzeb uczniów.

Uczenie się w klasie szkolnej jest skuteczne jeśli koncertuje się na posiadanej przez ucznia wiedzy, doświadczeniach oraz jego gotowości do uczenia się.

Model uczenia się oparty na celach i indywidualizacji.

Spersonalizowany proces uczenia się odnosi się do treści, procesu, produktu oraz środowiska nauki.

Treść bogata w różnorodne przykłady, wyodrębnianie kluczowych pojęć, fragmentów materiału, czy różnicowanie stopnia trudności materiałów gwarantuje skuteczną edukację.

Proces to nic innego jak jednolite splecenie strategii nauczania opartych na pracy indywidualnej, pracy w grupach z celami lekcji. Należy tutaj pamiętać, że praca w grupie jest nie efektywna bez wyznaczenia uczniów odpowiedzialnych za poszczególne obszary pracy.

Planując proces uczenia się uczniów ukierunkowany na cele, nauczyciele muszą być elastyczni w doborze zadań.

Produkty uczenia się związane są ściśle z celami lekcji. Zadania, nad którymi pracują uczniowie są prezentacją materiału.

Stworzenie odpowiedniego środowiska uczenia się wymaga pracy nad odpowiedzialnością uczniów we własnym procesie edukacyjnym oraz wyrobienia nawyku samosterowności.

Model lekcji wspierający zindywidualizowane nauczanie oparte na celach uczenia się.

  • Realizowane elementy podstawy programowej lub cele wybrane z podstawy programowej do realizacji na lekcji.
  • Cele uczenia się uczniów w stosunku do celów z podstawy programowej, dla każdego celu planujemy przynajmniej jedno zadanie, dodatkowo planujemy aktywności uczniów, które nawiązują do posiadanej przez nich wiedzy i zainteresowań.
  • Planujemy więcej zadań niż potrzebujemy na lekcję. Umożliwi to indywidualizację nauczania poprzez pokazanie materiału na wiele sposobów.
  • Zaplanujcie metody oceny opanowanego materiału przez uczniów z uwzględnieniem samooceny uczniowskiej.
  • Przeprowadźcie ewaluację procesu uczenia się w odniesieniu do celów z podstawy programowej i celów uczenia się.

Cele uczenia się są kompatybilne ze skrojonymi na miarę uczniów działaniami dydaktycznymi. Planowanie pracy z uwzględnieniem potrzeb uczniów angażuje ich w proces uczenia się.

 

 

Na podstawie: Conne M. Moss, Susan M. Brookhard” „Cele uczenia się. Jak pomoc uczniom zrozumieć każdą lekcję”