
Zaangażowanie własne jest podstawą bytu każdej edukacyjnej zmiany w szkole.
Z chęci dyrektora wypływa chęć nauczycieli. Z chęci nauczycieli rodzi się chęć uczniów.
Współpraca z rodzicami motywuje do wydajnej pracy szkoły.
Prawo grawitacji jest nieuchronne. Wszystkie rzeczy puszczone wolno bez siły oporu runą nieuchronnie w dół.
Prawo grawitacji widać w szkole w różnej formie, m.in. zarządzania, kultury organizacyjnej, liderów edukacyjnej zmiany, planu działania, czy komunikacji.
Jak przeciwdziałać grawitacji w szkole? I czy w ogóle ta praktyka ma szansę na powodzenie?
Przede wszystkim postaw na ciągłą modyfikację założonej koncepcji oraz realny plan działania.
Misja, wizja i wspólne wartości pozwolą ci skupić się na tym, co jest najważniejsze. Przy formułowaniu przewodnich myśli zmiany warto włączyć całą społeczność szkolną.
Wzrost i rozwój zakładają zmianę.
To mechanizm, który obserwujemy przyrodzie. W taki sam sposób wzrastają szkoły. Warto zauważyć, że wzrost i rozwój nie muszą być harmonijne i jednostajne.
Czasem musisz wykonać dwa kroki do tyły, by następnie przejść do tego na przód.
Kryzys jest szansą na rozwój.
Jeśli umiesz dostrzegać kryzysy w swojej szkole, to jest szansa, że zmiana ma szansę na sukces.
Pierwszym kryzysem, który warto zauważyć jest kryzys przywództwa, autonomii i kontroli.
To moment, w którym Ty jako dyrektor uświadamiasz sobie, że wszystko jest na Twojej Głowie. Dokumentacja, projekty, dydaktyka wychowanie….
Czas powołać liderów i rozdzielić zadania na zespół.
Decyzje dotyczące przydzielenia zadań są kluczowe dla wdrożenia zmian w ramach przyjętych strategii działania.
Dobre pomysły.
Pomysł jest ważny, ale równie ważna jest jego realizacja.
„W naturze wykłuwa się wiele żółwi, ale tylko nieliczne docierają do wody”.
Ustalenie priorytetów i wybór działań, które są spójne ze strategią zmiany, daje szansę na ukierunkowanie działań podejmowanych w szkole.
Cel wyznacza kierunek działań i ogranicza zbędne zaangażowanie w rzeczy nie istotne.
Współpraca
To ważny moment w przeprowadzeniu zmiany.
Zaszczepienie kultury współpracy wynika przede wszystkich z przyjętych wartości.
Obszarów współpracy w szkole jest wiele. Pragę zwrócić uwagę na wspieranie zespołów nauczycielskich oraz uważne słuchanie głosów płynących do ucha.
Przy wdrażaniu zmian w tym zakresie warto zacząć od doskonalenia zawodowego, a więc postawienia na rozwój osobisty nauczycieli i pracowników.