prawo grawitacji we wdrażaniu zmiany w szkole, szkoła, zmiana w edukacji, zmiana, kryzys szansą na rozwój, edukacja, szkoła, współpraca

Zaangażowanie własne jest podstawą bytu każdej edukacyjnej zmiany w szkole.

Z chęci dyrektora wypływa chęć nauczycieli. Z chęci nauczycieli rodzi się chęć uczniów.

Współpraca z rodzicami motywuje do wydajnej pracy szkoły.

Prawo grawitacji jest nieuchronne. Wszystkie rzeczy puszczone wolno bez siły oporu runą nieuchronnie w dół.

Prawo grawitacji widać w szkole w różnej formie, m.in. zarządzania, kultury organizacyjnej, liderów edukacyjnej zmiany, planu działania, czy komunikacji.

Jak przeciwdziałać grawitacji w szkole? I czy w ogóle ta praktyka ma szansę na powodzenie?

Przede wszystkim postaw na ciągłą modyfikację założonej koncepcji oraz realny plan działania.

Misja, wizja i wspólne wartości pozwolą ci skupić się na tym, co jest najważniejsze. Przy formułowaniu przewodnich myśli zmiany warto włączyć całą społeczność szkolną.

Wzrost i rozwój zakładają zmianę.

To mechanizm, który obserwujemy  przyrodzie. W taki sam sposób wzrastają szkoły. Warto zauważyć, że wzrost i rozwój nie muszą być harmonijne i jednostajne.

 Czasem musisz wykonać dwa kroki do tyły, by następnie przejść do tego na przód.

Kryzys jest szansą na rozwój.

Jeśli umiesz dostrzegać kryzysy w swojej szkole, to jest szansa, że zmiana ma szansę na sukces.

Pierwszym kryzysem, który warto zauważyć jest kryzys przywództwa, autonomii i kontroli.

To moment, w którym Ty jako dyrektor uświadamiasz sobie, że wszystko jest na Twojej Głowie. Dokumentacja, projekty, dydaktyka wychowanie….

Czas powołać liderów i rozdzielić zadania na zespół.

Decyzje dotyczące przydzielenia zadań są kluczowe dla wdrożenia zmian w ramach przyjętych strategii działania.

Dobre pomysły.

Pomysł jest ważny, ale równie ważna jest jego realizacja.

„W naturze wykłuwa się wiele żółwi, ale tylko nieliczne docierają do wody”.

Ustalenie priorytetów i wybór działań, które są spójne ze strategią zmiany, daje szansę na ukierunkowanie działań podejmowanych w szkole.

Cel wyznacza kierunek działań i ogranicza zbędne zaangażowanie w rzeczy nie istotne.

Współpraca

To ważny moment w przeprowadzeniu zmiany.

Zaszczepienie kultury współpracy wynika przede wszystkich z przyjętych wartości.

Obszarów współpracy w szkole jest wiele. Pragę zwrócić uwagę na wspieranie zespołów nauczycielskich oraz  uważne słuchanie głosów płynących do ucha.

Przy wdrażaniu zmian w tym zakresie warto zacząć od doskonalenia zawodowego, a więc postawienia na rozwój osobisty nauczycieli i pracowników.