szkolne ambicje, wizja szkoły, cele szkoły, edukacja, uczeń, podmioty edukacji, nowoczesne technologie

Aby budować nowoczesną szkołę trzeba być ambitnym dyrektorem, nauczycielem, uczeń, rodzicem.

To właśnie od współpracy społeczności szkolnej, zaangażowania, czy motywacji zależy sukces ucznia w dorosłym życiu, a tym samym sukces szkoły.

Jak sprecyzować cele dla budowania ambitnej szkoły?

Marzy mi się szkoła z jasną i klarowną dla wszystkich wizją zmiany.

Marzy mi się szkoła autonomiczna, w której każdy nauczyciel, uczeń, rodzic zna swoje zdania i podąża wspólną ścieżką wizji szkoły.

Marzy mi się pro aktywna szkoła, w której wszyscy są poinformowani i wiedzą co mają robić, kiedy napotkają jakiekolwiek problemy.

Marzy mi się szkoła w której nikt nie będzie się bał podejmowania wyzwań, nie będzie obawy przed porażką. Marzy mi się szkoła, gdzie panuje przekonanie, że popełnianie błędów jest częścią edukacji, częścią indywidualnej nauki każdego z nas.

Zaangażowanie wszystkich członków społeczności szkolnej to wychodzenie naprzeciw wyzwaniom, które codziennie stawia przed nami życie.

Jak tego dokonać?

Przede wszystkim należy zacząć o spójnej dla wszystkich członków społeczności szkolnej wizji.  Następnie należy sprecyzować zadania do wykonania i wspierać się nawzajem na wszystkich etapach ich realizacji.

Bardzo ważnym czynnikiem jest również budowanie pozytywnej kultury i atmosfery pracy, która sprzyjać będzie rozwojowi szkoły.

Równie ważne jest znalezienie partnerów do współpracy, którzy pomogą wdrażać przyjęte założenia rozwojowe.

Wizja.

Wizja jest żywym dokumentem, który ciągle ewaluuje i uwzględnia wszystkie potrzeby uczniowskie, nauczycielskie i rodzicielskie.

Czego uczyć we współczesnej szkole?

Dzisiejsi uczniowie to przyszli obywatele, pracownicy, którzy wejdą na rynek pracy za około 15, 20 lat. Najważniejszą kompetencją współczesnych uczniów to świadomość uczenia się przez całe życie. Permanentna edukacja wymaga motywacji i zaangażowania.

Cyfrowa rewolucja ogarnęła wszystkie zakątki ziemi. Codziennie powstają nowe urządzenia, aplikacje, programy internetowe. Nikt nie wyobraża już sobie życia bez technologii.

Rola nauczyciela jest inna, nie znaczy to że mniej ważna. Nauczyciel musi stać się przewodnikiem i mentorem, musi pokazać uczniów, w jaki sposób dochodzi się do wiedzy.

Wykład staje się archaiczną metodą podawania wiedzy.

Drogowskazy dobrej edukacji.

Po pierwsze liczy się dobro dziecka, stad indywidualizacja w nauczaniu i personalne podejście.

Po drugie budowanie kompetencji na miarę XXI wieku do życia w nieustające zmieniających się warunkach środowiska.

Po trzecie umiejętności miękkie, komunikowanie się, budowanie relacji, rozwiązywanie problemów.

Po czwarte wspierana nowoczesnymi narzędziami do nauki.

Dobra wizja opiera się na nieustającej i jasnej komunikacji. Spójność wizji dla wszystkich podmiotów edukacji skutecznie wspiera proces jej urzeczywistniania w warunkach szkolnych. To sprawia, że chcemy dążyć do jej realizacji.

Współczesna szkoła musi przejść zmianę, tak aby dostosować się do wyzwań współczesnego świata. Kompetencje uczniowskie kształtowane w szkole muszą być spójne z tym, czego oczekuje od nas współczesny świat.

Przed nami czwarta rewolucja przemysłowa a wraz z nią ogromny popyt na kreatywność, innowacyjność, umiejętności informatyczne, współpracę, czy umiejętności w zakresie rozwiązywania problemów.

Ważne aby wdrażać wizję w sposób systemowy i planowy. Należy oprzeć ją na zaufaniu, ale również wsparciu, nieustającemu monitorowaniu ii ewaluacji, której celem będzie wyjście naprzeciw potrzebom społeczności szklonej.

Wdrażanie edukacji na miarę XXI wieku wymaga przede wszystkim planowania. Planowanie natomiast to również mierzenie efektów kształcenia uczniów.

Skuteczna zmiana wymaga pełnego zaangażowania się całej społeczności szkolnej.

Zmiana edukacyjna musi zacząć się dzisiaj.

Jest to niezbędny warunek dla przyszłego funkcjonowania w świecie naszych uczniów. Indywidualizacja nauczania odgrywa ogromną rolę w procesie transformacji edukacji.

Umiejętność uczenia się i organizowania własnego procesu uczenia się to jedna z podstawowych kompetencji człowieka żyjącego współcześnie.

 

Na podstawie:https://www.microsoft.com/pl-pl/education/products/office