
Współpraca w szkole w trakcie edukacji zdalnej ma zasadnicze znaczenia dla sukcesu edukacyjnego ucznia.
Informacje zwrotne przekazywane w procesie edukacyjnym między nauczycielem, uczniem i rodzicem stają się ważnym miernikiem jakości tego procesu.
Dyrektor ma w tym zakresie bardzo ważne zadanie. To on koordynuje tą współpracę.
Plan nadzoru.
W planie nadzoru na rok 2020/2021 warto zakresy współpracy między dyrektorem, nauczycielami, rodzicami i uczniami.
Wspólnie z radą pedagogiczną wyłonione obszary wspomagania pracy szkoły, obszary do ewaluacji, monitorowania i kontroli wyznaczą kierunek działań.
W tym roku szkolnym jednym z głównych zadań do realizacji w obszarze wspomagania jest podniesienie kompetencji kluczowych m.in. kompetencji informatycznych. W zakresie wspomagania zwróćmy uwagę na planowe rady szkoleniowe dla Rady Pedagogicznej podnoszące kompetencje TIK nauczycieli. Szkolenia dotyczyć mogą m.in. Obsługi dziennika elektronicznego, pracy z aplikacją MS Teams oraz poruszania się w multimedialnym środowisku Office 365, bezpieczeństwa w sieci.
Szkolenia dla rady planujemy na podstawie diagnozy potrzeb oraz wniosków i rekomendacji do planu nadzoru nauczycieli w roku szkolnym 2019/2020. Mają one na celu przede wszystkim podniesienie poziomu kompetencji cyfrowych i narzędzi TIK niezbędnych do realizowania zdalnej edukacji.
Monitorowanie bieżące dostępu uczniów i nauczycieli do sprzętu, oprogramowania oraz Internetu.
Na bieżąco rozwiązuj zaistniałe problemy na skutek awarii sprzętu lub jego braku poprzez udostępnianie szkolnych zasobów sprzętu oraz uwrażliwianie nauczycieli na problemy uczniów i rodziców w tym zakresie. Niech nauczyciele na bieżąco informują dyrekcję szkoły na temat sytuacji uczniów, który mogą ewentualnie mieć problemy z dostępem do Internetu. To dla tych uczniów należy organizować pomoc ze strony nauczycieli i szkoły. Przeprowadź również inwentaryzację zasobów sprzętu komputerowego i w ramach możliwości budżetowych dokup kamerki, klawiatury, laptopy oraz inny sprzęt niezbędny w szkole dla potrzeb edukacji zdalnej. W ramach projektów ministerialnych „Zdalna szkoła” i „Zdalna szkoła +” doposażaj placówkę w nowe laptopy dla potrzeb edukacji zdalnej.
Dostosowywanie modelu pracy zdalnej do uczniów.
Na podstawie informacji zwrotnej uzyskiwanych od rodziców i uczniów w wyniku rozmów telefonicznych, mailingu oraz na zebraniach z rodzicami elastycznie dostosuj model pracy zdalnej. Zmniejszeniu ulec może na przykład ilość zadawanego materiału na lekcjach w kierunku indywidualnych konsultacji z uczniem, czy stosowane narzędzia, metody pracy. Wyeliminuj systematycznie i konsekwentnie działania niepożądane uczniów na lekcjach poprzez doskonalenie nauczycieli w zakresie obsługi aplikacji Temas oraz edukowanie uczniów i rodziców w zakresie cyberbezpieczeństwa. Wprowadź regulamin pracy zdalnej, który określi jasne zasady uczestnictwa w lekcjach online.
Regularne spotkania rady pedagogicznej.
W ramach koordynacji pracy nauczycieli organizuj regularne spotkania rady pedagogicznej w formule onlinowej z wykorzystaniem np. aplikacji MS Teams.
Na początku roku szkolnego 2020/2021 powołaj zespół nauczycieli liderów ds. podnoszenia jakości pracy szkoły w obszarze TIK, których zadaniem będzie wesprzeć całe grono pedagogiczne w doskonaleniu umiejętności cyfrowych. Utwórz również roboczą grupę wsparcia np. w aplikacji Messenger, na której nauczyciele w czasie rzeczywistym diagnozują i rozwiązują problemy pojawiające się w edukacji zdalnej oraz dzielą się sukcesami, projektami, wymieniają doświadczeniami, dobrymi praktykami na lekcjach zdalnych.
Wspólnie z nauczycielami szkoły ustal zakresy materiału, treści, narzędzia używane do realizacji kształcenia na odległość: wykorzystanie gotowych materiałów z sieci, praca w chmurze z wykorzystaniem rozwiązania systemowego dla szkoły Office 365 z aplikacją Teams, wykorzystanie dziennika elektronicznego i poczty elektronicznej do informowania oraz przesyłania zadań, organizacja wideospotkań oraz lekcji na żywo z uczniami z wykorzystaniem Teams.
Zobowiąż nauczycieli do bieżącego dokumentowania swojej pracę w dziennikach, sprawozdaniach półrocznych oraz z wykorzystaniem narzędzi w chmurze.
Uczestnicz w spotkaniach w spotkaniach dotyczących pomocy psychologiczno- pedagogicznej, dodatkowo prowadź rozmowy indywidualne z rodzicami, jeśli istnieje taka konieczność. W zakresie realizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej ustal zakres zadań psychologa i pedagoga szkolnego, które skupiają się w głównej mierze na cyberbezpieczeństwie, emocjach uczniów oraz na rozwiązywaniu bieżących spraw wychowawczych, które pojawiają się podczas trwania edukacji zdalnej.
Monitorowanie i kontrola dokumentacji szkolnej.
W ramach monitorowania i kontroli pracy dyrektor i wicedyrektor na bieżąco śledzą dokumentację nauczycieli w zakresie poprawności, systematyczności dokonywania wpisów, zgodności z podstawą programową itp. Monitorowanie pracy zdalnej znajduje odzwierciedlenie również w ewaluacji pracy szkoły, ankiecie dla nauczycieli w zakresie konkretnych problemów kształcenia na odległość.Ewaluacja może dotyczyć np. obszaru: „Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się z uwzględnieniem technologii informacyjno- komunikacyjnej”. Na podstawie przeprowadzonej ewaluacji warto ustalić następujące kwestie:
- Nauczyciele, w tym nauczyciele pracujący w jednym oddziale, współpracują ze sobą w realizowaniu i modyfikowaniu procesów edukacyjnych, pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy.
- Uczniowie znają stawiane przed nimi cele i formułowane wobec nich oczekiwania.
- Nauczyciele stosują różne metody pracy dostosowane do potrzeb ucznia, grupy i oddziału.
- Nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się i kształtują u uczniów umiejętność uczenia się.
- Nauczyciele i uczniowie aktywnie wykorzystują narzędzia TIK podczas organizowania procesu edukacyjnego.
Informacje zwrotne kierowane do uczniów i rodziców.
Szczególną uwagę zwracaj na współpracę z rodzicami i uczniami w zakresie informacji na temat bieżącego funkcjonowania szkoły. Organizuj planowe zebrania online z rodzicami uczniów. Na stronie internetowej szkoły na bieżąco zamieszczaj kluczowe dla funkcjonowania szkoły informacje. Nauczyciele wychowawcy w mailingu do rodziców i uczniów udzielają wsparcia, informują oraz reagują na sytuacje trudne.
Rodzice i uczniowie muszą mieć możliwość konsultacji online z pedagogiem i psychologiem szkolnym. W klasach na prośbę wychowawców organizuj na lekcjach wychowawczych spotkania ze szkolnymi specjalistami. W ankiecie ewaluacyjnej pozyskuj na bieżąco informacje zwrotne od uczniów i rodziców w badanym obszarze pracy szkoły, który dotyczy realizacji kształcenia na odległość.
Poniżej przykłady ważnych regulacji szkolnych:
-regulamin edukacji zdalnej,
-zarządzenia dyrektora szkoły, komunikaty, zarządzenia wójta, uchwały itp.
– szczegółowe rozwiązania dotyczące organizowania i przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, związane z zapewnieniem bezpieczeństwa sanitarnego dotyczące przebiegu egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2019/2020 podane zgodnie z obowiązującymi terminami do wiadomości nauczycieli, uczniów i rodziców,
– Informacja dla uczniów, rodziców i nauczycieli o sposobie i trybie zadań realizowanych w szkole w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania,
– Dobre praktyki pomagające zachować bezpieczeństwo danych podczas lekcji online,
-Regulamin funkcjonowania szkoły w okresie epidemii, Wytyczne MEN, GIS i MZ, Procedury bezpieczeństwa w szkole.