Wspomaganie pracy szkoły jest jednym z elementów nadzoru pedagogicznego.
W obecnym stanie prawnym funkcjonuje ono obok kontroli i monitorowania jako element usprawniania pracy szkoły.
Co oznacza wspomaganie pracy szkoły? Jak definiujemy to zadanie i jak należy je realizować?
Wspomaganie w szkole odbywa się na wielu płaszczyznach.
Definicja
Wspomaganie jest procesem, który planujemy i przeprowadzamy w szkole, który obejmuje działania mające na celu udzielenie wsparcia nauczycielom na różnych płaszczyznach funkcjonowania szkoły, np.:
- w zdiagnozowaniu rzeczywistych potrzeb placówki i określeniu obszaru do rozwoju (np. ROZWIJANIE KOMPETENCJI KLUCZOWYCH, ze szczególnym uwzględnieniem KOMPETENCJI CYFROWYCH),
- wypracowaniu oraz wdrożeniu zaplanowanych form wspomagania,
- monitorowaniu i konsultowaniu podjętych działań,
- poddaniu ewaluacji przyjętych rozwiązań oraz opracowanie wniosków i rekomendacji w kontekście doskonalenia efektywności pracy szkoły/placówki oświatowej.
Jaki jest cel wspomagania pracy szkoły?
Działania podejmowane przez dyrektora i radę pedagogiczną służą doskonaleniu jakości kształcenia w szkole.
Celem wspomagania jest podniesienie w szkole/placówce oświatowej jakości procesu kształcenia i wychowania ukierunkowanego na rozwijanie zdiagnozowanego obszaru pracy, np. KOMPETENCJI KLUCZOWYCH.
Zadania dyrektora
– pomoc w określeniu obszaru do rozwoju oraz pomoc w zdiagnozowaniu rzeczywistych potrzeb,
– wsparcie rady pedagogicznej w przygotowaniu planu wspomagania rozwoju szkoły/placówki,
– pozyskanie ekspertów i zorganizowanie zaplanowanych form doskonalenia,
– konsultacje indywidualne i grupowe,
– udział w monitorowaniu przebiegu wspomagania oraz ewaluacji procesu,
– przygotowanie przy współpracy z radą pedagogiczną raportu z realizacji wspomagania, sformułowanie wniosków i rekomendacji.
Diagnoza
Pierwszy elementem przeprowadzenia wspomagania w szkole jest dokonanie diagnozy potrzeb. Można ją wykonać za pomocą różnych metod, np.: łańcuch skojarzeń, odwrócenie problemu, koło kompetencji.
Dodatkowo warto wdrożyć dyskusję, aby w trafny sposób określić priorytety do pracy w szkole. Potrzeby, obawy i oczekiwania nauczycieli stwarzają pełną perspektywę do pracy nad zmianą jakościową w uczeniu.
Diagnozę warto wzbogacić o analizę dokumentacji szkolnej (program profilaktyczny, program wychowawczy, wnioski z nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły, ewentualne zapisy w protokołach z posiedzeń Rady Pedagogicznej).
Diagnoza ma na celu określenie dotychczasowego poziomu kształtowania wspomaganego obszaru np. kompetencji cyfrowych, w tym określenie mocnych i słabych stron szkoły.
Dobrze przeprowadzona diagnoza precyzuje cel ogólny wspomagania przeprowadzonego w szkole w bieżącym roku szkolnym.
Celem może być doskonalenie obszaru, zmiana lub wprowadzenie nowych rozwiązań.
Do celu ogólne precyzujemy cele szczegółowe, które wskazują na wykonanie konkretnych zadań planowanych w ciągu całego roku szkolnego i oparte są na wskaźnikach skuteczności zadania.
Planowanie wspomagania jest kluczowe dla doskonalenia pracy szkoły. Wpływa na jakość uczenia się uczniów, podnosząc standardy placówki edukacyjnej.