
Każdy z nas ma ugruntowany w głowie stereotyp wywiadówek z rodzicami.
Spotkania klasowe trwają z reguły od kilkunastu do kilkudziesięciu minut i wiążą się z dużym stresem dla rodziców i nauczycieli.
Porusza się na nich kwestie związane z ocenami, zachowaniem, bieżącymi wydarzeniami z życia szkoły.
Wywiadówka jest spotkaniem rodziców wszystkich uczniów z wychowawcą z częstotliwością do kilku razy w roku.
Sięgnij pamięcią wstecz
Przypomnij sobie swoje uczucia, które towarzyszyły Ci jako rodzicowi lub nauczycielowi, kiedy zbliżało się zebranie z rodzicami.
Sięgając pamięcią do czasów swojego dzieciństwa, z całą pewnością przywołasz również uczucia towarzyszące dziecku na myśl o zbliżającym się zebraniu z rodzicami.
Jaki jest właściwie cel spotkań z rodzicami?
To refleksyjne pytanie otwiera nam wszystkim oczy, aby spojrzeć w stronę ucznia.
Rozwój ucznia jako integralnej osobowości jest wspólnym celem spotkań z rodzicami.
Dobrostan wszystkich osób, które związane są ze szkołą zależy właśnie od budowania pracy opartej na wspólnych wartościach i celach. Tak budowana współpraca stwarza podwaliny pod bezpieczeństwo oraz buduje relacje.
Spotkania z rodzicami będące autentyczną przestrzenią na wspólny dialog, nadziejo umierasz ostatnia.
A gdyby tak można było inaczej?
Zacznijmy naszą niezwykłą podróż do wspólnego świata nauczyciela i rodzica.
Pomyśl o wartościach szkoły, twoich indywidualnych, twoich rodziców i uczniów. Wspólne myślenie o edukacji zaczyna się od wspólnych wartości.
Odwaga, prawda, zaufanie to tylko niektóre z wartości, na których oprzeć możesz swoją pracę wychowawczą w klasie szkolnej.
Rodzice, nauczyciele i uczniowie mają przecież wspólne potrzeby związane ze szkołą. Realizacja tych potrzeb musi być realizowana w odniesieniu do wartości, m.in. godności drugiego człowieka, zaufania i wiary w możliwości ucznia.
Wywiadówki trójstronne- filozofia zmiany w szkole
Wywiadówka trójstronna to autentyczne spotkanie rodziców, nauczyciela oraz ucznia. Celem takie spotkania jest wspólna refleksja nad miejscem, w którym jest uczeń w procesie uczenia się.
Nauczyciel jest profesjonalistą od nauczania, a rodzic zatroskanym dorosłym. Tylko takie porozumienie buduje jedność i zgodność w zakresie dalszych kroków rozwoju ucznia.
Jeśli chciałbyś przejść do spójnej z rodzicami wizji rozwoju dziecka, zwróć uwagę na poniższe kwestie:
– odpowiedz na pytanie: dlaczego to ważne?
– co powinien wiedzieć nauczyciel?
-co powinien wiedzieć rodzic?
– określ wyzwania
– określ sojuszników
– zaplanuj kolejne kroki.
Napisz krótko informacje, które chciałbyś przekazać rodzicom o ich dziecku.
Zwróć uwagę na konkretne rzeczy, które możesz ująć na przykład w formie dwóch gwiazd i jednego życzenia. Dwie gwiazdy i jedno życzenie to technika zapożyczona z oceniania kształtującego, która odnosi się do informacji zwrotnej.
Podczas spotkania rodziców, nauczyciela i ucznia omawiane są sukcesy dziecka oraz ewentualne trudności. Problemy nie są jednak pozostawione bez rozwiązań. Wspólnie z rodzicami wypracowywane są kolejne kroki wspierające dziecko.
Spotkania trójstronne dotyczą tylko osób najbliżej związanych z dzieckiem. Nie ma innych rodziców, nie poruszane są kwestie trudne na forum grupy.
W takie rozmowie dominuje szczerość i zaufanie. Dzięki takiemu podejściu można rozwiązać nawet najtrudniejsze problemy, ponieważ cel jest wspólny- celem jest rozwój dziecka.
Czy widzisz korzyści z trójstronnych spotkań z rodzicami?
Artykuł opracowany na podstawie: Warsztatów z Bernadettą Czerkawską SPLO 2022r.