wywiadówki trójstronne, spotkania z rodzicami, cele wywiadówki, relacje, szkoła, dziecko, potrzeby, spotkania z rodzicami, cele edukacji, uczenie się,

Każdy z nas ma ugruntowany w głowie stereotyp  wywiadówek z rodzicami.

Spotkania klasowe trwają z reguły od kilkunastu do kilkudziesięciu minut i wiążą się z dużym stresem dla rodziców i nauczycieli.

Porusza się na nich kwestie związane z ocenami, zachowaniem, bieżącymi wydarzeniami z życia szkoły.

Wywiadówka jest spotkaniem rodziców wszystkich uczniów z wychowawcą z częstotliwością do kilku razy w roku.

Sięgnij pamięcią wstecz

Przypomnij sobie swoje uczucia, które towarzyszyły Ci jako rodzicowi lub nauczycielowi, kiedy zbliżało się zebranie z rodzicami.

Sięgając pamięcią do czasów swojego dzieciństwa, z całą pewnością przywołasz również uczucia towarzyszące dziecku na myśl o zbliżającym się zebraniu z rodzicami.

Jaki jest właściwie cel spotkań z rodzicami?

To refleksyjne pytanie otwiera nam wszystkim oczy, aby spojrzeć w stronę ucznia.

Rozwój ucznia jako integralnej osobowości jest wspólnym celem spotkań z rodzicami.

Dobrostan wszystkich osób, które związane są ze szkołą zależy właśnie od budowania pracy opartej na wspólnych wartościach i celach. Tak budowana współpraca stwarza podwaliny pod bezpieczeństwo oraz buduje relacje.

Spotkania z rodzicami będące autentyczną przestrzenią na wspólny dialog, nadziejo umierasz ostatnia.

A gdyby tak można było inaczej?

Zacznijmy naszą niezwykłą podróż do wspólnego świata nauczyciela i rodzica.

Pomyśl o wartościach szkoły, twoich indywidualnych, twoich rodziców i uczniów. Wspólne myślenie o edukacji zaczyna się od wspólnych wartości.

Odwaga, prawda, zaufanie to tylko niektóre z wartości, na których oprzeć możesz swoją pracę wychowawczą w klasie szkolnej.

Rodzice, nauczyciele i uczniowie mają przecież wspólne potrzeby związane ze szkołą.  Realizacja tych potrzeb musi być realizowana w odniesieniu do wartości, m.in. godności drugiego człowieka, zaufania i wiary w możliwości ucznia.

Wywiadówki trójstronne- filozofia zmiany w szkole

Wywiadówka trójstronna to autentyczne spotkanie rodziców, nauczyciela oraz ucznia. Celem takie spotkania jest wspólna refleksja nad miejscem, w którym jest uczeń w procesie uczenia się.

Nauczyciel jest profesjonalistą od nauczania, a rodzic zatroskanym dorosłym. Tylko takie porozumienie buduje jedność i zgodność w zakresie dalszych kroków rozwoju ucznia.

Jeśli chciałbyś przejść do spójnej z rodzicami wizji rozwoju dziecka, zwróć uwagę na poniższe kwestie:

– odpowiedz na pytanie: dlaczego to ważne?

– co powinien wiedzieć nauczyciel?

-co powinien wiedzieć rodzic?

– określ wyzwania

– określ sojuszników

– zaplanuj kolejne kroki.

Napisz krótko informacje, które chciałbyś przekazać rodzicom o ich dziecku.

Zwróć uwagę na konkretne rzeczy, które możesz ująć na przykład w formie dwóch gwiazd i jednego życzenia. Dwie gwiazdy i jedno życzenie to technika zapożyczona z oceniania kształtującego, która odnosi się do informacji zwrotnej.

Podczas spotkania rodziców, nauczyciela i ucznia omawiane są sukcesy dziecka oraz ewentualne trudności. Problemy nie są jednak pozostawione bez rozwiązań. Wspólnie z rodzicami wypracowywane są kolejne kroki wspierające dziecko.

Spotkania trójstronne dotyczą tylko osób najbliżej związanych z dzieckiem. Nie ma innych rodziców, nie poruszane są kwestie trudne na forum grupy.

W takie rozmowie dominuje szczerość i zaufanie. Dzięki takiemu podejściu można rozwiązać nawet najtrudniejsze problemy, ponieważ cel jest wspólny- celem  jest rozwój dziecka.

Czy widzisz korzyści z trójstronnych spotkań z rodzicami?

 

 

Artykuł opracowany na podstawie: Warsztatów z Bernadettą Czerkawską SPLO 2022r.